Rundt ti prosent av norske barn mellom syv og femten år har behov for briller, kontaktlinser eller synstrening. Det viser en undersøkelse utført av Høgskolen i Sørøst-Norge.
Barn som ser dårlig kan få problemer på skolen og miste grunnleggende kunnskap om lesing og skriving. I tillegg kan langsynte eller nærsynte barn oppleve utfordringer under fritidsaktiviteter, og av og til holde seg unna sosial omgang utenom skolen. Mangel på initiativ og lek med andre kan være tegn på uoppdaget synsfeil.
Sjekk barnas øyne
Det er ingen systematisk, obligatorisk kontroll av synet i norsk skole. Etter fireårskontrollen ligger hovedansvaret for å fange opp barnas eventuelle synsfeil hos foreldrene.
Et godt råd er å dekke til barnets øyne hver for seg, for å se om barnet merker at det ser ulikt på de to øynene. Man kan også spørre barnet om det hender at det de ser er tåkete eller uklart av og til. Det er likevel ikke sikkert at barnet klarer å redegjøre for seg. Det aller sikreste er å ta med barnet til en synsundersøkelse, og få undersøkt synet ordentlig.
Flest langsynte
De aller fleste norske barn med synsfeil er langsynte. Langsynthet kan være vanskeligere å oppdage enn nærsynthet. De kan se bra, men må anstrenge seg mye for å holde synet skarpt, spesielt på ting som er nærme. Hvis barnet blir urolig eller har kort utholdenhet ved lesing eller leksearbeid, kan det være et tegn på langsynthet.
Små eller moderate synsfeil vil ikke alltid vil gi utslag i synlige tegn, men kan likevel være en belastning for barnet. Det sikreste man kan gjøre for å finne ut om barnet er langsynt eller nærsynt, er å ta med barnet til en synsundersøkelse.