KJØPS- OG LEVERANSEVILKÅR
Disse kjøps- og leveransevilkårene regulerer kjøp av varer og tjenester på www.interoptik.no. Sammen med din bestilling utgjør disse vilkårene det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet når du handler på interoptik.no.
Disse vilkårene er utformet i henhold til gjeldende forbrukerlovgivning, og oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene du har etter forbrukerlovgivningen. Vilkårene vil bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
Du må ha fylt 18 år for å kunne handle på interoptik.no. Disse vilkårene er bindende for begge parter når du har sendt inn din bestilling til oss. Vilkårene er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra Interoptik i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
1. Partene
Selger er Interoptik AS, org.nr 971 583 134, med adresse Eyvind Lyches vei 19A, og betegnes i det følgende som "Interoptik" eller "vi". Interoptik kan kontaktes på nettbutikk@interoptik.no.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som "kjøper/kjøperen" eller "du".
2. Bestilling
En ordrebekreftelse vil bli sendt direkte etter bestilling til en oppgitt e-postadresse som bekreftelse på kjøpet. Dersom du tidligere har handlet på Interoptik.no kan du logge inn på Mine Sider og enkelt gjenta din forrige bestilling.
For å bestille kontaktlinser på Interoptik.no kreves det at du har vært på kontaktlinsekontroll enten hos optiker eller øyelege for de linsene du ønsker å bestille. Du bekrefter også at du vet hvordan du skal håndtere og ta vare på kontaktlinsene. Feilaktig bruk av kontaktlinser kan medføre skader på øynene/ syn. Siste kontaktlinsekontroll bør ikke være eldre enn 1 år. Ved gjennomføring av kjøpet erklærer du at du har gjennomført linsekontroll og forstått det overnevnte.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen du skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. For priser ved Klikk & Reserver-løsningen gjelder egne regler, se punkt 7 nedenfor.
Vi reserverer oss mot prisfeil og prisendringer grunnet endret MVA, unormalt store forandringer i valutaen eller innkjøpsprisene. Ved åpenbart feilaktig prissatte varer forbeholder Interoptik seg rett til å annullere ordren.
4. Levering
4.1 Levering med Posten
Interoptik leverer varer i Norge og alle ordrer leveres fraktfritt. Vi benytter vanlig postforsendelse. Posten avgjør om forsendelsen leveres ut eller om den må hentes på ditt lokale postkontor eller post-i-butikk. Posten har en leveransetid på 2-4 arbeidsdager uansett hvor du bor i landet. Vi leverer kun til postadresser i Norge.
Lagerførte varer som bestilles før kl 14 sendes normalt samme dag. Varer som ikke er på lager vil normalt sett sendes mellom 4-7 dager. Ved bestilling vil estimert leveringstid for ditt produkt fremkomme. Du vil også motta en e-post når varen er sendt fra vårt lager. Hvis et produkt ikke er tilgjengelig hos leverandør kan leveringstiden bli noe lenger enn estimert. Vi vil da kontakte deg og du har da mulighet til å kansellere bestillingen uten ekstra kostnad.
4.2 Levering med Porterbuddy
Interoptik har også inngått et samarbeid med Porterbuddy, slik at du kan få varen din levert på døren når det passer for deg. Tjenesten tilbys i Stor-Oslo, Vestfold, Østfold, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Trondheim. Merk at om du bestiller en eller flere varer som ikke er på lager hos oss, vil du ikke kunne velge Porterbuddy som leveringsalternativ. Fraktkostnad er fra 49kr, og prisen er den samme uansett hvor du bor.
Bor du i stor-Oslo, Østfold eller Vestfold: Bestiller du før kl. 12 mandag - fredag, kan du få pakken levert hjem allerede samme kveld (mellom kl. 17:30-19:30 eller kl. 19:30-21:30). Du kan også velge et av tidspunktene en senere dag.
Bergen, Stavanger, Kristiansand eller Trondheim: Bestiller du før kl. 12 mandag - torsdag, kan du få pakken levert hjem neste kveld (mellom kl. 17:30-21:30).
Du kan også velge å få pakken din levert en senere dag.
Med Porterbuddy kan du også spore pakken din i sanntid. Alle pakker sendt med Porterbuddy kan enkelt spores ved en link sendt på SMS, og du kan chatte med budet om detaljer rundt leveringen. Du kan lese mer om Porterbuddy her. Sjekk våre leveringskart her for å se om Porterbuddy leverer til deg.
5. Betaling
5.1 Klarna
Vi samarbeider med Klarna på betaling, og tilbyr fakturabetaling, delbetaling og kortbetaling. Denne betalingsløsningen kalles Klarna Checkout. Ved å klikke på «Fullfør kjøp» samtykker du til vilkårene for Klarna Checkout. For å kunne tilby deg å bruke Klarnas betalingsmetoder, må vi dele visse opplysninger om deg med Klarna. Opplysningene som brukes er navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, betalingshistorikk samt bestillingsinformasjon som betalingsmetode, frakttype og bestillingsdetaljer. Bruken av disse opplysningene reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Klarnas Personvernerklæring.
Klarna vil reservere beløpet du handler for inntil varene sendes. Betalingen blir fullført når varen sendes fra oss, og reservasjonen slettes. Når du velger å handle med faktura eller delbetaling gjør Klarna en vurdering om du får handle for dette beløpet. I denne vurderingen ser Klarna i hovedsak på 3 områder; din tidligere betalingshistorikk, hvor mye du ønsker å handle for, og ekstern informasjon fra et kredittopplysningsbyrå. Dersom kjøpet ikke skulle gå gjennom med disse to betalingstypene kan du gjennomføre bestillingen med kortbetaling.
Du kan laste ned Klarna-app for å se de siste kjøpene dine og betale for varene dine. Appen kan lastes ned her: https://www.klarna.com/app.
Dersom du velger å foreta et kjøp via Klarna, gjør vi deg oppmerksom på at vi ikke har anledning til å hjelpe deg med å laste ned kvitteringer som genereres i forbindelse med dette kjøpet. Dette må du foreta selv i Klarna-appen.
Klarna faktura
Fakturaen sendes på e-post når bestillingen sendes fra lager og forfaller til betaling etter 14 dager. Det påløper ikke fakturagebyr. Om du ikke skulle motta fakturaen på e-post kan du laste den ned på Mine Sider hos Klarna ved å oppgi den e-post adressen du brukte ved bestilling. Her kan du også sjekke om du har noen ubetalte fakturaer.
Klarna delbetaling
Du kan velge å dele opp betalingen på 3, 6, 12 eller 24 måneder og du vil da se hva din månedlige kostnad vil bli. Hvis du velger delbetaling får du alle dine kjøp samlet på en månedlig faktura. Dette gir god oversikt, og du betaler kun ett administrasjonsgebyr til Klarna.
5.2 Kortbetaling og Vipps
Vi tilbyr sikker betaling med VISA, Mastercard og BankAxept. Ingen kortinformasjon blir lagret hos oss, men hos vår samarbeidspartner Klarna. Klarna er SSL sertifisert og oppfyller kravene for såkalte Payment Card Industry Data Standards (PCI DSS). Når det gjelder betaling med kredittkort sendes du videre til DIBS Payment Gateway for å utføre en sikker transaksjon. Kortnummeret ditt sendes gjennom en kryptert oppkobling direkte til banken din. Interoptik får ikke tilgang til disse dataene. Ved kjøp blir beløpet reservert på kortet ditt. Når varen sendes fra oss blir beløpet trukket og reservasjonen slettet.
Vi tilbyr også betaling via tjenesten Vipps.
6. Service-eposter
Som en ekstra service til deg som handler kontaktlinser vil vi sende deg:
- Påminnelse om påfyll av linser før du går tom
- Påminnelse om linsekontroll/synsundersøkelse
Om du ikke ønsker service-eposter fra oss kan du når som helst melde deg av. Annen markedsføring må du aktivt samtykke til om du vil ha gode tilbud fra oss.
7. Klikk & Reserver
Dersom du benytter deg av Klikk & Reserver-ordningen i nettbutikken, vil det være den enkelte butikk du velger å reservere varen hos som er avtalepart i avtalen. Dette innebærer at betaling, reklamasjoner og andre henvendelser skal rettes direkte mot denne butikken. For mange butikker vil dette være Interoptik AS, men vi har også en del franchisebutikker som er selvstendige rettssubjekter. En oversikt over disse butikkene finner du her.
Prisene som oppgis på nettsiden når du handler via Klikk & Reserver-løsningen er makspriser eller veiledende priser. Dette innebærer at prisene vil kunne avvike fra butikk til butikk, men at de aldri vil være dyrere enn de priser som kommer frem i bestillingsløsningen. Endelig pris avtales ikke før du gjennomfører kjøpet fysisk i den aktuelle butikken.
Merk at du ikke vil ha angrerett på kjøpet når du benytter deg av Klikk & Reserver, se punkt 8.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan du angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. For å benytte deg av angreretten må du fylle ut angrerettskjemaet du mottok på e-post og gi Interoptik melding om at du vil returnere varen. Hovedregelen etter angrerettloven er at slik melding må gis til Interoptik senest 14 dager etter at du har mottatt varen. Interoptik gir deg imidlertid en forlenget frist med hele 90 dagers åpent kjøp i nettbutikken.
I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Du har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
- Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til Interoptik uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Vi kan kreve at du dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen. Du kan også ringe vår kundeservice hvis du trenger hjelp. Varene kan returneres med posten ved å bruke originalemballasjen og ferdig frankert returetikett eller leveres til en Interoptik-butikk.
Dersom du har betalt via Klarna vil vi, informere Klarna om dette og de vil refundere beløpet du har betalt så snart vi har mottatt varen. Hvis du har valgt faktura eller delbetaling og returen skjer før du faktisk har betalt kan du kontakte Klarna og be dem sette fakturaen på vent slik at du slipper å betale.
Varer som returneres må være uskadet, ubrukt og i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da du mottok den. Dersom din håndtering av varen har gått lenger enn det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, kan Interoptik kreve at du erstatter den eventuelle verdireduksjonen som har oppstått. På solbriller må byttelapp være intakt på brillen.
Varer kjøpt via Klikk & Reserver omfattes ikke av angreretten. Dette fordi kjøpsavtalen i slike tilfeller ikke inngås via fjernsalg og dermed ikke er underlagt angrerettloven.
9. Kjøperens rettigheter ved mangler
Dersom du oppdager en feil eller mangel ved varen, og mangelen ikke skyldes deg eller forhold på din side, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen gi oss melding om dette. For å reklamere kan du ringe kundeservice eller ta kontakt på nettbutikk@interoptik.no [Varene må på samme måte som beskrevet over returneres til oss enten via post eller via butikk. Når vi har mottatt reklamasjonsvaren vil vi sende deg ny vare dersom vilkårene er oppfylt.
Du kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Vi kan likevel motsette seg dette kravet dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder Interoptik urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Interoptik har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Du kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand.
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan du også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
10. Personopplysninger
Interoptik er behandlingsansvarlig for personopplysninger som samles inn i forbindelse med ditt kjøp. Du kan lese mer om Interoptiks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring.
11. Tvister
Dette kjøpet reguleres i sin helhet av norsk rett. Oppstår det uenighet mellom partene i forbindelse med dette avtaleforholdet skal uenigheten forsøkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
12. Endring i vilkårene
Vi forbeholder oss retten til å endre gjeldende vilkår for abonnementstjenester eller andre løpende tjenester, for eksempel grunnet uforutsette hendelser, økte avgifter, markedsutvikling eller produktutvikling. Dersom endringene har en betydelig innvirkning på deg og dine kjøpte tjenester, vil vi informere deg om dette via e-post og gi deg mulighet til å gå fra avtalen med virkning fra tidspunktet endringene trer i kraft.